Je bent hier: Home » De oorsprong » De oorsprong » 1.6 De grote keuze Adams choice »
dat die vrucht van binnen weer vrucht van buiten heeft.
God vervloekt de mens niet. Maar . . . . er zijn wel gevolgen.
Adam
Drie vragen voor Adam met één indirect gevolg:
- de aarde om uwentwil vervloekt. . . . . En dat houdt in:
- al zwoegende zal je daarvan eten zolang je leeft, (bij de schepping kon eenvoudig elke vrucht geplukt worden),
- doornen en distels zal hij u voortbrengen (die waren er dus blijkbaar nog niet bij de schepping),
- het gewas van het veld zul je eten, (bij de schepping was dat alleen het zaaddragend gewas).
En de reden daarvan is tweeledig: omdat je naar je vrouw hebt geluisterd en van de boom hebt gegeten, waarvan Ik u geboden had daarvan niet te eten.
Eva
Één vraag voor Eva met vier directe gevolgen:
- Ik zal zeer vermeerderen de moeite van je zwangerschap,
- met smart zul je kinderen baren,
- je begeerte zal naar je man uitgaan,
- je man zal over je heersen.
Er is geen uitleg van de reden. Geen direct gevolg van haar handelen. Bij Eva zien we dat God straffend ingrijpt: Ik zal vermeerderen . . . Maar ook het passeren van Adam, het op de plaats van Adam gaan staan tijdens het gesprek met de slang, zal zich tegen haar keren. Zij begeerde de plaats van Adam. En zo zal het nu zijn, maar toch zal de man over haar heersen.
Doel gemist
Voor Adam geldt dat God eigenlijk niet straffend tegen hem spreekt maar confronteert met de gevolgen van zijn daad. De hele aarde is door zijn toedoen vervloekt. De bedoeling was nu juist dat Adam door gehoorzaamheid de hele aarde zou veroveren op de duisternis. Dat hij door gehoorzaamheid het Koninkrijk van God zou vestigen. Het tegenovergestelde is nu gebeurd. De aarde blijft nu onder het juk van satan tot aan de jongste dag. Totdat God een nieuwe aarde geeft.
Zie hierover ook het artikel ‘de rol en positie van de vrouw in de gemeente’.
Naar de volgende pagina waar we ingaan op wat er met het Paradijs verloren ging.